Zadzwoń do nas: 22 511 11 11

Kilkaset udanych kampanii!

Klienci, którzy wciąż do nas wracają!

12.03.2015

Czy konsument ma płeć? Zachowania Polaków na zakupach

Agencja marketingu rekomendacji Streetcom Polska, przeprowadziła badanie, w którym przebadała 41 tys. osób ze swojej społeczności. Analiza miała na celu, zbadanie aktualnych zachowań konsumentów podczas zakupów oraz sprawdzenie, czy zakupy to wyłącznie domena kobiet. Wyniki badania pokazały wiele zaskakujących wniosków. Agencja Streetcom postanowiła przekonać się, co aktualnie kobiety i mężczyźni myślą o zakupach. Jakie produkty i usługi wybierają, o czym rozmawiają, i jak postrzegają siebie w kontekście zakupów. Pod tym kątem zostało przebadanych 41 001 tys. respondentów, w tym 33 697 tys. kobiet oraz 7 304 tys. mężczyzn. Grupa, którą zbadano, to osoby w wieku 14-55 lat. Badanie przeprowadzono za pomoca ankiety internetowej, dostępnej na stronie www.streetcom.pl. Pytania dotyczyły głównie zakupów oraz tego, w jaki sposób podejmowane są decyzje zakupowe. Na podstawie analizy wyróżniono 5 typów konsumenta: fanatyk, chłodny pragmatyk, skazaniec, zestresowany oraz wybredny. Jak sie okazało zestresowani to niemal wyłącznie mężczyźni. 16% z nich boi się że to co kupią, nie będzie odpowiadało ich bliskim i woleliby żeby zakupami zajmował się ktoś inni. Również mężczyźni częściej należą do typu skazańców czyli osób, które nie lubią zakupów i traktują je jak zło konieczne. Natomiast 47% badanych kobiet to typ fanatycznego konsumenta, który uwielbia zakupy. Ponad połowa mężczyzn oraz 44% kobiet uznało, że zakupy zajmują zbyt dużo czasu, to obowiązek jak każdy inny, ale są takie, które sprawiają przyjemność.

„Kobiece” kategorie zakupów, czyli baby care, chemia domowa i żywność, pozostają w dalszym ciągu kobiece. Ponad 81% badanych podejmuje decyzję w tych dziedzinach samodzielnie, natomiast prawie 62% mężczyzn, konsultuje się ze swoimi partnerkami. Chemie domową samodzielnie wybiera co trzeci mężczyzna, a zakupy spożywcze robi 44% ankietowanych. Zgodnie z oczekiwaniami świat baby care należy do kobiet. Jednak co piąty tata przynajmniej raz na jakiś czas wybiera się na takie zakupy bez partnerki i bez sporządzonej przez nią listy zakupowej.

„Męskie” kategorie zakupowe to obszar, w którym aktywnym graczem są również kobiety. Ich rola jest najwyraźniej większa niż chcą przyznać panowie. Zaledwie 9% kobiet deklaruje, że nie uczestniczyło w zakupie ostatniego samochodu, aż 82% odpowiedziało, że decyzje w tej kwestii podejmowane są wspólnie, to samo tyczy się sprzętu RTV. 87% badanych, wskazało, że ma głos przy podejmowaniu decyzji zakupowych, które wcześniej należały głównie do panów.

Badanie obala stereotyp, w którym to kobiety bez opamiętania rozmawiają o zakupach, a mężczyźni debatują o ważniejszych tematach. Okazało się, że zarówno mężczyźni jak i kobiety rozmawiają, radzą się siebie nawzajem i rekomendują w podobnym stopniu. Aż 82% kobiet i 81% mężczyzn, doradziło w ostatnim czasie zakup produktu czy usługi. A ponad 90% respondentów zapytała o radę przed planowanymi zakupami. Rozmowy obu płci dotyczą różnych produktów i usług. Nie ma takich tematów, o których żadna z płci by nie rozmawiała. Wszyscy dzielą sie doświadczeniami, nawet jeśli dotyczą one kategorii związanych z intymną sferą życia, np. prezerwatywy, czy środki wspomagające perystaltykę jelit.

Mężczyźni coraz częściej decydują o różnego rodzaju zakupach, mają swoje zdanie, są doradcami, ale nie mają problemu, żeby zapytać o radę lub zdanie innych osób. Rozmawiają głównie o sprzęcie elektronicznym, autach i alkoholu.

Kobiety natomiast o kosmetykach, ubraniach i żywności. Z badania wynika jednoznaczny wniosek. Kobiety i mężczyźni radzą się siebie nawzajem w zależności od kategorii produktów, w której nie czują się pewnie. Większość podejmowanych decyzji jest wynikiem rozmów. Można postawić więc tezę, że w Polsce coraz bardziej popularne są związki partnerskie, a kobieta i mężczyzna stali się partnerami, nawet w tak prozaicznym temacie jakim są zakupy.

Powrót <