Zadzwoń do nas: 22 511 11 11

Kilkaset udanych kampanii!

Klienci, którzy wciąż do nas wracają!

16.05.2013

Każdy może być ekspertem w dziedzinie… rekomendacji

Wywiad z Matyldą Szymalską, Prezes Zarządu Streetcom, dla magazynu Gaga.
Na czym polega zjawisko czy też narzędzie zwane marketingiem rekomendacji? Streetcom jest jedyną w Polsce firmą zajmującą się tą dziedziną?
Marketing rekomendacji wywodzi się z szerszego obszaru działań marketingowych, zwanych marketingiem szeptanym.
Streetcom jest pierwszą w Europie agencją i na pewno największą oraz najbardziej doświadczoną w Polsce firmą zajmującą się marketingiem rekomendacji.
Kluczowym atutem naszej agencji jest to, iż Streetcom stanowi społeczność już ponad 250 000 konsumentów gotowych do brania udziału w kampaniach dla różnych produktów. Mogę powiedzieć z pełnym przekonaniem, że nie ma drugiej agencji marketingowej na polskim rynku, która byłaby jednocześnie tak dużą sprawdzoną społecznością. Zorganizowaliśmy dotąd kilkaset kampanii dla różnych branż, a wśród naszych klientów znajdują się największe międzynarodowe firmy, jak Nestle czy Procter&Gamble.

Jak wygląda społeczność Ekspertów? Kim oni są? To jacyś niezwykli ludzie?
Społeczność Ekspertów Streetcom to konsumenci. Każdy może zostać Ekspertem i brać udział w kampanii produktów, które go najbardziej interesują. Do kampanii dobieramy w umiejętny sposób idealną grupę ludzi. Zostają oni ambasadorami danej marki. Otrzymują bezpłatnie produkt do przetestowania, a także próbki dla swoich znajomych. Następnie przekazują nam opinie. Tak wygląda klasyczna kampania oparta na tzw. „product seeding”, w której pełnowartościowy produkt trafia do rąk konsumenta. Coraz częściej nasze działania mają miejsce również w sieci. Większość społeczności Streetcom stanowią kobiety, gdyż one najczęściej dokonują decyzji zakupowych, są najaktywniejsze, lubią rozmawiać o produktach. Bardzo aktywną część stanowią mamy, które bardzo zwracają uwagę na to, czy dzieciom oferują produkty sprawdzone, polecone przez inne matki. Zdarza się także, że kobiety rekomendują nawet artykuły przeznaczone dla mężczyzn. Kto bowiem umie lepiej doradzić ukochanemu mężczyźnie np. w kwestii zapachu? Każda kampania jest inna.
Na czym polega siła marketingu rekomendacji?
Ludzie poszukują dzisiaj najlepszych produktów, słuchając opinii innych, bliskich, znajomych. Reklamy nie są już dla nas wiarygodne. Na pewno nie stanowią wyroczni. Społeczeństwo stało się bardziej świadome i jednocześnie każdy w natłoku różnych ofert szuka tej najlepszej. I taka jest idea naszej działalności – aby szukać, rekomendować, porównywać i doradzać sobie nawzajem. Poza tym najchętniej komunikujemy się z ludźmi, których znamy i ufamy im. 96 % respondentów uczestniczących w badaniu Streetcom w czerwcu 2012 roku uznało za najbardziej wiarygodne opinie znajomych. Połowa respondentek codziennie wymienia opinie o produktach, a aż 93% kobiet przed zakupem pierwszych kosmetyków dla dziecka zapytało o opinię znajome matki. 94% osób zadeklarowało, że w ciągu ostatniego miesiąca poleciło jakiś produkt znajomej. Rekomendacja sprawdzonych produktów to jednocześnie najstarsza i najpewniejsza forma promocji. Zawsze ludzie polecali sobie nawzajem dobre usługi, miejsca, produkty. Mamy dzisiaj Internet, media społecznościowe, urządzenia mobilne.  One ułatwiają szybkość kontaktu i przesyłania informacji, ale co może zastąpić rozmowę twarzą w twarz? Obecnie prowadzimy kampanie w świecie realnym i w sieci, gdyż ludzie się tak komunikują. Budujemy strony internetowe. Łączymy wszystkie narzędzia, świat wirtualny i realny, ale wciąż mamy do czynienia z żywymi ludźmi i ich znajomymi, a nie anonimowymi „loginami”. To stanowi naszą wyjątkowość i siłę.
Jakie produkty otrzymują do testowania Ekspertki Streetcom?
Właściwie łatwiej zapytać by można, jakich produktów nie rekomendowano? W dotychczasowych kampaniach znajdowały się produkty z obszaru dóbr szybkozbywalnych, jak kosmetyki, środki czystości, pieluszki dla niemowlaków, artykuły spożywcze, zabawki czy odżywki dla dzieci, ale były też usługi bankowe, portale, gadżety elektroniczne, a nawet sprzęt AGD czy karma dla kotów. Uważam, że nie ma ograniczeń produktowych, tylko za każdym razem trzeba inaczej przemyśleć kampanię. Chętnie zmierzymy się z nowymi doświadczeniami, nie widzimy ograniczeń.
W jaki sposób wybierani są uczestnicy kampanii?
Właściwy dobór osób do kampanii to jeden z najważniejszych elementów. Podstawą analizy są ankiety, wypełniane podczas rejestracji do systemu Streetcom. Dzięki nim znamy szczegółowy profil Eksperta, dane demograficzne, socjologiczne, zainteresowania i preferencje zakupowe. Wszystkie dane są oczywiście prawnie chronione i przetwarzane anonimowo. Szczególnie zależy nam, żeby rekomendacje były wiarygodne, dlatego nie mogą być opłacone, mają być po prostu szczere. Zakaz płacenia za rekomendacje to jedna z najważniejszych zasad etycznych, ustanowionych przez WOMMA, Międzynarodowe Stowarzyszenie Marketingu Szeptanego, do którego należy Streetcom Polska.

Powrót <