#WeHaveInfluence

Kategoria: BLOG

Alchemia zaufania, czyli jaki rodzaj Influencer Marketingu sprzedaje, raport z badania Agencji Hash.FM by Streetcom.

Blisko 40% polskich internautów sugeruje się opinią Influencerów, wybierając produkty i usługi. Celebryci pod względem wpływu na konsumentów dorównują influencom tylko w jednej kategorii produktowej – dobra luksusowe. Moda i Uroda to kategorie produktowe, gdzie wpływ Influencerów jest największy 55% wskazań. 63% polskich internautów uważa, że Influencerzy powinni oznaczać promowane produkty jako reklama. Takie dane znajdziemy w najnowszym raporcie Agencji Hash.Fm by Streetcom pt.: „Alchemia zaufania, czyli jaki rodzaj Influencer marketingu sprzedaje”, który właśnie został opublikowany.

Influencer marketing a alchemia zaufania

Influencer marketing ze względu na swoją wyjątkową skuteczność od lat zyskuje na popularności. Dzisiaj już nikt nie zastanawia się nad tym, czy, ale jak współpracować z influencerami. Wydatki na IM rosną z roku na rok i wg prognoz z raportu Benchmark Influencer Marketing Hub w 2022 roku wzrosną o kolejne 19 %. Agencja HASH.FM by Streetcom postanowiła to sprawdzić co decyduje w Polsce o tym, że Influencer Marketing to także jedno z najbardziej skutecznych narzędzi w marketing mix.

Rola influencerów w procesie decyzyjnym konsumentów jest znacząca

Blisko 40% polskich internautów sugeruje się opinią influencerów, wybierając produkty i usługi. Influencerzy są WAŻNIEJSI w procesie decyzyjnym niż celebryci i dalsi znajomi. Wyżej od opinii Influencerów są rekomendacje rodziny i bliskich znajomych (77%).

Na jakie kategorie produktowe mają największy wpływ influencerzy?

Główne kategorie produktowe, gdzie wpływ influencerów na decyzje zakupowe jest największy związane są z modą (odzież, akcesoria, dodatki, obuwie), która uzyskała – blisko 1/3 wskazań i urodą (kosmetyki, perfumy) – blisko 1/3 wskazań.

Z kolei, aż 40% polskich internautów, w trakcie pandemii, wyrobiło sobie nowe nawyki obserwując treści influencera w mediach. Najczęściej dotyczyły one gotowania (3/4 wskazań) i treningów sportowych (ponad 50% wskazań).

W których branżach polscy internauci najbardziej inspirują się działaniami influencerów?

Branże, w których polscy internauci najbardziej inspirują się działaniami influencerów to podróże, technologia, sport i treści związane z branżą, w której pracują.

Podsumowując, branże, w których inwestycja w Influencer Marketing może być najbardziej opłacalna to FMCG, moda i technologia.

Celebryci dorównują influencerom tylko w jednej kategorii produktowej: DOBRA LUKSUSOWE. Na pytanie, czyje rekomendacje bierzesz pod uwagę, kupując wybrane produkty – dla dóbr luksusowych: uzyskano 22% wskazań dla Influencerów i 20% dla celebrytów.

Szczególną rolę w grupie influencerów zajmują influencerzy, którzy postrzegani są przez konsumentów jako specjaliści w danej dziedzinie (np. dietetycy, trenerzy, lekarze, prawnicy, inżynierowie).

Badanie – alchemia zaufania

Jak wynika z badania „Alchemia zaufania, czyli jaki rodzaj Influencer Marketingu Agencji Hash.FM by Streetcom” treści pochodzące od tego typu influencera dla konsumentów są bardziej wiarygodne i silniej wpływają na ich decyzje zakupowe. Największa przewaga specjalistów względem zwykłych influencerów jest widoczna w branżach: suplementy (18% vs. 36% wskazań) i elektronika (19% vs. 35%).

Oznaczanie postów influencerów jako reklama to praktyka, która wpływa na postrzeganie całej branży Influencer marketingu jako grającej „fair play”.

Co decyduje o wiarygodności influencerów?

63% polskich internautów uważa, że powinni oznaczać promowane produkty jako reklama. Dla pozostałych blisko 40% nie ma to znaczenia. Jednocześnie, badani pytani o to, co wpływa na zaufanie do danego influencera rzadko podają oznaczanie postów jako istotny czynnik (10% wskazań). Można wnioskować, że oznaczanie postów wpisuje się na tym etapie w zasady uczciwej sprzedaży i deklaratywnie tego oczekują konsumenci, ale w praktyce nie przywiązują do tego jeszcze aż takiej wagi.

Jak się okazuje, influencerzy świetnie sprawdzają się przy wprowadzaniu nowych produktów, „zasiewają ziarno”, co w perspektywie długofalowej przekłada się na sprzedaż.

Dlaczego Influencer Makrketing to odpowiednie narzędzie do wprowadzania nowych produktów?

Aż 62% zaczyna interesować się produktem, który promuje ich ulubiony Influencer, 38% profilem promowanej marki, a 13% badanych kupuje od razu produkt – czytamy w raporcie „Alchemia zaufania, czyli jaki rodzaj Influencer Marketingu Agencji Hash.FM by Streetcom”. Z tego powodu Influencer Marketing jest idealnym narzędziem do wprowadzania nowych produktów na rynek bo Influencerzy wkraczając do konsumentów na początku ich ścieżki zakupowej – zwiększają zainteresowanie produktem i marką, co z czasem przekłada się na sprzedaż.

Spójny obraz influencera w tym, kim jest, co mówi i co promuje, jest kluczowy dla zbudowania zaufania do samego influencera, a tym samym do marki, którą promuje.

Co wpływa na zaufanie konsumentów do influencera?

Jak wynika z badania „Alchemia zaufania, czyli jaki rodzaj Influencer Marketingu Agencji Hash.FM by Streetcom” na zaufanie konsumentów do influencera wpływa prawie w równym stopniu: dopracowanie publikowanych przez niego treści pod kątem merytorycznym (46% wskazań), specjalizacja w dziedzinie, o której mówi (46%), długofalowa współpraca z markami (43%), aktywność w temacie, o którym mówi (41%) i niepromowanie wszystkiego, za co mu zapłacą (43%). Dobrze, by marketerzy i Agencje pod tym kątem wybierali Influencerów do projektów.

Małe znaczenie w budowaniu zaufania ma za to, jak deklarują badani: lokalność (4%), oznaczanie publikowanych treści jako reklama (10%), podobieństwo do obserwujących (12%), popularność wśród znajomych (15%).

Małe znaczenie w budowaniu zaufania ma za to, jak deklarują badani: lokalność (4%), oznaczanie publikowanych treści jako reklama (10%), podobieństwo do obserwujących (12%), popularność wśród znajomych (15%).

Badanie „Alchemia zaufania, czyli jaki rodzaj Influencer marketingu sprzedaje”

Co decyduje o tym, że klienci ufają influencerom? Kto jest najlepszym wyborem do realizacji kampanii w branży FMCG i e-commerce, a kto w branży dóbr luksusowych? Jaki jest wpływ influencerów na procesy decyzyjne konsumentów? W jakich kategoriach produktowych opłaca się najbardziej inwestować w influencer marketing? To wszystko pytania jakie zadajemy sobie każdego dnia realizując kampanie influencer marketingowe. Zależało nam na tym, by precyzyjniej poznać odpowiedzi i jeszcze lepiej przygotowywać działania dla naszych klientów. Agencja Hash.Fm by Streetcom od lat prężnie działa na rzecz rozwoju branży IM w Polsce, jest aktywnym członkiem grupy roboczej influencer marketing w ramach IAB. Ostatnio także braliśmy udział w pracach inicjujących wdrożenie zmian na rynku w obszarze oznaczanie współprac z ramienia IAB i UOKIK mówi Matylda Szymalska, CEO agencji Streetcom.

Badanie „Alchemia zaufania, czyli jaki rodzaj Influencer marketingu sprzedaje”, zostało zrealizowane w kwietniu 2022 roku na ogólnopolskiej próbie ponad 5000 Polskich internautów.

więcej informacji:

Patrycja Sawicka – Sikora